از احصا منابع جدید درآمدی برای نظام مهندسی تا احداث خانه مهندس در اردبیل

گزارش مشروح سفر استانی مهندس خرم به اردبیل ؛

مهندس احمد خرم، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در تازه ترین سفر استانی خود، به استان اردبیل سفر کرد تا از نزدیک با مشکلات در این استان آشنا شود.


به گزارش روابط عمومی سازمان، مهندس احمد خرم در مراسم افتتاح ساختمان جدید نظام مهندسی ساختمان در اردبیل گفت: کار احداث خانه مهندسان در استان‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته و در استان اردبیل نیز خانه مهندسی اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

وی اظهار کرد: ساختمان جدید نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل در پنج هزار متر مربع زیربنا و با صرف هزینه‌ای بالغ بر 14 میلیارد تومان در مدت پنج سال اجرایی و عملیاتی شده است.
 
مهندس خرم تصریح کرد: با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی قرار است هر ماه یک خدمات جدید و متنوعی را ارائه کند، بر همین اساس به ساختمان‌هایی مجهز و با وسعت مناسب نیاز داریم تا طرح‌های متنوع را اجرایی و عملیاتی کنیم.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان نمونه این طرح‌ها را مجری ذیصلاح و صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ها اعلام کرد و گفت: اجرای این طرح‌ها با سرعت مناسب در سطح استان اردبیل در حال انجام است.
 
مهندس خرم از اجرای مبحث 22 بهره‌وری، نگهداری و تعمیرات خبر داد و افزود: عملیاتی کردن این مبحث نیاز به فضای مناسب و جای مطلوبی دارد که قرار است با انتقال ساختمان اداری نظام مهندسی به ساختمان جدیدالاحداث اجرای این طرح‌ها با وسعت نگاه بیشتر به انجام برسد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: ساختمان جدید نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل با وسعتی مناسب و شامل بخش‌های مختلف آمفی‌تئاتر، اداری، مدیریت و همچنین اتاق‌های اقامتی آماده راه‌اندازی است که با تکمیل برخی از جزئیات در هفته‌های آینده از این ساختمان به شکل کامل بهره‌برداری خواهد شد.
 
مهندس خرم به رویکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان برای احداث شهرک‌ها و مجتمع‌های مهندسی اشاره کرد و ادامه داد: ما آمادگی داریم در شهر سرعین نیز در زمینی مناسب این شهرک و باشگاه مهندسان را با کاربری‌های اقامتی، تفریحی، ورزشی و توریستی راه‌اندازی کنیم تا اعضای جامعه مهندسی از این فضا استفاده کنند.
 
وی اضافه کرد: در کنار این باشگاه مهندسان قرار است در شهرهای مختلف خانه مهندسی نیز اجرایی و عملیاتی شود که در این زمینه از منابع صندوق در استان‌ها استفاده خواهد شد تا بهترین شرایط را در ساخت خانه مهندسان شاهد باشیم.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با قدردانی از حمایت‌های استاندار پرتلاش و عمرانی استان اردبیل که پایه‌ریز توسعه این استان شدند، بیان کرد: بنده به رفاقت با استاندار اردبیل در سال‌های طولانی افتخار می‌کنم و امیدوارم استاندار اردبیل منشأ خیر و برکت در ایجاد تحول و تحرک بیشتر در مسیر عمران و آبادانی این خطه زرخیز باشد.

احصا منابع جدید درآمدی برای نظام مهندسی

در ادامه مهندس احمد خرم درنشست با اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل در سرعین گفت: در حال حاضر سازمان نظام مهندسی ساختمان در کشور سه هزار و 500 میلیارد تومان دارایی دارد.

وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر اموال سازمان نظام مهندسی ساختمان به صورت پراکنده مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفت که سعی کردیم با شناسایی و تلاش‌های حقوقی نسبت به احیای این دارایی‌ها و صدور اسناد رسمی به نفع این سازمان اقدامات قانونی را انجام دهیم.

مهندس خرم تصریح کرد: ما به دنبال افزایش درآمد سازمان نظام مهندسی هستیم به طوری که دو هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم که از این میزان بخش عظیمی از منابع در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده اما متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل غفلت و بی‌توجهی حتی ریالی سود از این منابع ذخیره شده در بانک‌ها نصیب سازمان نشده است.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از تعیین کمیته‌ای برای احصا منابع جدید درآمدی سازمان نظام مهندسی خبر داد و گفت: تمام تلاش ما بر این بوده تا در کنار فعالیت صندوق مشترک بتوانیم دفتر نظارت بر عملکرد، آموزش و حتی پایگاه خبری را راه‌اندازی کنیم و تا شش ماه آینده خبرگزاری نظام مهندسی مجوز فعالیت دریافت می‌کند.

مهندس خرم افزود: با راه‌اندازی دفتر مدیریت بحران و اجرای مبحث 22 ساختمان که به صورت پایلوت ستاد آن در تهران راه‌اندازی شده تا دو ماه آینده در همه استان‌ها این دفتر شکل گرفته و اعضای نظام مهندسی در ستادهای مدیریت بحران استان‌ها به عنوان عضو اصلی مشارکت خواهند کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در مدت باقی مانده از عمر مدیریتی هیئت مدیره در 16 ماه پیش رو تلاشمان بر این خواهد بود تا بیشترین منافع را نصیب سازمان نظام مهندسی کنیم.

مهندس خرم از حل مشکل تعارض و منافع سازمان نظام مهندسی و اعضای هیئت مدیره خبر داد و اضافه کرد: قرار شده مشکل به وجود آمده در این حوزه رفع شود چرا که ما نمی‌خواهیم افراد متخصص از ورود به حوزه تخصصی منع شوند و وزیر راه و شهرسازی قول داده تا بخشنامه قبلی را در محرومیت اعضای هیئت مدیره برای اجرای پروژه‌های ساختمانی را مرتفع کنند.

وی بیان کرد: قطعا تا انتخابات دوره هشتم این نامه لغو خواهد شد و زمینه برای ورود افراد متخصص به حوزه کاری بهتر فراهم می‌آید. مهندس خرم در ادامه سخنان خود از آغاز فعالیت شرکت کارگزاری بیمه توسط سازمان نظام مهندسی خبر داد و اظهار کرد: صندوق مشترک در این زمینه فعال خواهد بود تا بیمه مسئولیت، تضمین کیفیت حتی بیمه عمر و تکمیلی اعضای نظام مهندسی سر و سامان پیدا کرده و توان این صندوق به حدی باشد تا از دو سال آینده دیگر پنج درصد حق نظارت نیز توسط سازمان گرفته نشود.

وی تصریح کرد: امیدواریم فعالیت‌های اقتصادی صندوق مشترک را در همه استان‌ها به ویژه استان اردبیل در هفته‌های آینده شاهد باشیم تا استان‌ها با پرداخت حق کارگزاری بتوانند از مزایای این صندوق منتفع شوند.

خرم گفت: در کنار فعالیت صندوق مشترک و پوشش بیمه‌ای جامعه مهندسی صدور خدمات فنی، مهندسی در قالب کمیته اجرایی راه‌اندازی خواهد شد تا با پشتیبانی دستگاه‌های استانی امکان صدور خدمات فنی، مهندسی به شکل هدفمند فراهم آید.

وی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی سازمانی خصوصی و در عین حال مأموریتی عمومی دارد که در کارهای اقتصادی به نفع اعضا ورود پیدا می‌کند که در بخش طرح اقدام ملی مسکن نیز با تشکیل دفتر امور مسکن و رفاهی قرار است در استان‌های مختلف امکان احداث واحدهای مسکونی حتی در قالب شهرک‌های اقماری فراهم آید.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از راه‌اندازی شهرک‌های مهندسان در استان‌ها با هدف ساخت مسکن برای جامعه مهندسی خبر داد و خاطر نشان کرد: در کنار خانه مهندسی که با کاربری‌های هشت‌گانه راه‌اندازی خواهد شد، سعی و تلاشمان بر این است تا باشگاه مهندسان را نیز در کشور راه‌اندازی کنیم و در کنار آن با اجرای طرح مجریان ذیصلاح و صدور شناسنامه‌های فنی بتوان به افزایش منابع درآمدی سازمان نظام مهندسی کمک کرد.

نقش مهندسان در توسعه اردبیل غیرقابل انکار است

در همین حال، استاندار اردبیل گفت: نقشی که مهندسان در مسیر توسعه، عمران و آبادانی استان اردبیل دارند، نقش بی‌بدیل و غیرقابل انکار است.

 اکبر بهنام‌جو در دیدار با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در اردبیل اظهار کرد: بنده در انجام مسئولیت‌ها و مأموریت‌های مختلف مهندس خرم را استاد و راهنمای خود می‌دانم و همواره از رهنمودها و نقطه نظرات این شخصیت فنی و تخصصی در اجرای پروژه‌ها و طرح‌های مختلف استفاده کردم.

وی با بیان اینکه با تلاش و همت جامعه مهندسی و فنی استان توسعه و پیشرفت در این خطه سرعت بیشتری به خود گرفته است، تصریح کرد: نقش‌آفرینی جامعه مهندسی در همه حوزه‌ها و مشهود و معلوم است که نمونه‌هایی از این طرح‌های تحولی را در پایاب سدها به ویژه سد عمارت، پایاب خداآفرین و پروژه عظیم راه آهن اردبیل – میانه شاهد هستیم.

استاندار اردبیل پروژه راه آهن اردبیل – میانه را نماد مهندسی با جلوه‌هایی از تخصص و تبحر جامعه مهندسی اعلام کرد و گفت: اجرای 40 کیلومتر ابنیه فنی در مسیر راه آهن اردبیل – میانه و احداث پل‌های به ارتفاع 85 متر و دهنه 600 متر تنها از عهده مهندسان مجرب، فنی و تخصصی بر می‌آید که در این راستا گام‌های اساسی در دو سال اخیر برداشته شده است.

بهنام‌جو با قدردانی از جامعه مهندسی استان در اجرای این پروژه‌های زیربنایی و اساسی افزود: قطعا در ادامه مسیر توسعه استان از این ظرفیت‌ها بیشتر و بهتر بهره خواهیم برد.
 
همت مهندسان اردبیلی در ساخت 3200 ابنیه در سال گذشته

در این جلسه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل نیز با قدردانی از سفر یک روزه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به استان اردبیل و دیدار با اعضای هیئت رئیسه و جامعه مهندسان استان اردبیل خاطر نشان کرد: در استان اردبیل 12 هزار مهندس عضو نظام مهندسی داریم که شش هزار و 400 نفر از آنها دارای پروانه فعالیت هستند.

انوری اضافه کرد: در سال گذشته دو میلیون و 200 هزار متر مربع ساخت و ساز در قالب سه هزار و 200 ابنیه و ساختمان توسط ساختمان مهندسی استان اردبیل انجام شده است.

وی به فعال بودن شش دفتر نمایندگی و 14 دفتر رابط نظام مهندسی در سطح استان اشاره کرد و ادامه داد: کارهای خوبی در سال‌های اخیر در نظام مهندسی استان انجام شده تا مشارکت بیشتر جامعه مهندسی را در بهبود و اصلاح فرآیندها، اجرای کیفی پروژه‌ها، ارائه خدمات الکترونیکی، برگزاری دوره‌های آموزشی و کنترل نظارت بر اجرای پروژه‌ها شاهد باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل به احداث ساختمان شماره دو نظام مهندسی ساختمان اشاره کرد و گفت: این پروژه در پنج هزار متر مربع و در هشت طبقه اجرایی و عملیاتی شده است.

انوری اظهار کرد: با هدف شفافیت اطلاعات و همچنین عدم مراجعه مهندسان به سازمان سعی شده تا در بستر الکترونیکی خدماتی متنوع و آنلاین به اعضای نظام مهندسی انجام شود که در این زمینه سعی شده بهترین روش‌ها و راهکارها در نظر گرفته شود.

وی از عقد تفاهمنامه با بنیاد مسکن، سازمان نظام مهندسی کشاورزی، شهرک‌های صنعتی برای ارائه خدمات جامعه مهندسان خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم تا پایان دوره هفتم بخش عظیمی از ایرادات و اشکالات مرتفع و در دوره هشتم نیز با تلاش همکاران سازمان نظام مهندسی بتواند به اهداف مورد نظر دست پیدا کند.
 
بیمه تضمین کیفیت برای مهندسان عملیاتی شود

عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز در این جلسه گفت: در دو سال گذشته کارهای تحولی در سازمان نظام مهندسی انجام شده که مهمترین آن برقراری نظام الکترونیکی و ارائه خدمات این سازمان تا 90 درصد در بستر غیرحضوری و با هدف شفافیت بیشتر خدمات و تکریم ارباب رجوع بوده است.

میر محمد سیدهاشمی ضرورت تنظیم درآمد و دخل و خرج سازمان و تلاش برای بهره‌مندی مهندسان از طرح اقدام ملی مسکن را یادآور شد و افزود: امیدواریم با عقد قرارداد انجام شده در کوتاهترین زمان مشکلات مرتفع و به سرعت احداث واحدهای مسکونی برای مهندسان فاقد سرپناه را فراهم کنیم.

وی خواسته جامعه مهندسان را سرمایه‌گذاری‌ بخش خصوصی در شهر سرعین و اجرای پروژه‌های سودآور از سوی سازمان نظام مهندسی یادآور شد و خاطر نشان کرد: قطعا اجرای این پروژه‌ها می‌تواند منشأ خیر و برکت باشد.

عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان ضرورت اجرای بیمه تضمین کیفیت را در سازمان نظام مهندسی یادآور شد و اضافه کرد: در کنار این امر باید مشکل بیمه تأمین اجتماعی مهندسان برطرف شود چرا که بخشی از مهندسان توانایی پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور بیمه‌ای را ندارند.

در این جلسه علیرضا غریبی از جامعه مهندسان و عضو شورای شهر اردبیل نیز با بیان اینکه در استان اردبیل هیچ مشکل فنی از لحاظ کیفی و کمی وجود ندارد، بیان کرد: به نسبت سایر استان‌ها فعالیت سازمان نظام مهندسی و تلاش جامعه تلاشگر مهندسان جای قدردانی و سپاس دارد.
وی در ادامه اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی باید در کمیسیون ماده پنج حق رأی داشته باشد تا در پرونده‌های ارجاعی بتواند نظر کارشناسی را ارائه کند.

غریبی تصریح کرد: هر چند شوراهای شهر لایحه‌ای را از طریق شورای عالی به مجلس ارسال کردند تا در این زمینه موانع و مشکلات برطرف شود اما بهتر است جامعه نظام مهندسی نیز پیگیر این حق و حقوق واقعی باشند.

شهرک مهندسان در اردبیل راه‌اندازی می‌شود
 
در همین حال، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل گفت: با تاکید رئیس سازمان نظام مهندسی کشور و پشتیبانی استاندار اردبیل قرار است در قالب طرح اقدام ملی مسکن، شهرک مهندسان در استان اردبیل راه‌اندازی شود.
 
انوری در گفتگویی اظهار کرد: در نشستی که اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان با رئیس نظام مهندسی کشور داشتند، با طرح دغدغه‌ها و مشکلات مختلف قرار شد در حوزه‌های متعدد کارها و اقدامات عملیاتی با پشتیبانی مرکز کشور و مسئولان استانی به انجام برسد.
 
وی ضرورت تصویب بودجه 1400 را برای پیشبرد بهتر امور یادآور شد و تصریح کرد: به دلیل شرایط کرونایی امکان برگزاری مجمع و ارائه گزارش سالانه به وجود نیامد و ما در تصویب اجرای بودجه 1400 با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که انتظار می‌رود با راهکاری مناسب امکان تصویب بودجه 1400 و اجرای طرح‌های مصوب در سال جاری به سرعت فراهم آید.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل به موضوع تعارض و منافع به وجود آمده در سازمان و نامه‌نگاری‌های متعدد برای ممانعت از پذیرش طراحی، نقشه و اجرا از سوی اعضای هیئت مدیره گفت: با قول مساعد رئیس سازمان نظام مهندسی قرار شد این بخشنامه به زودی ملغی شده و همه متخصصان در حوزه‌های مختلف بتوانند کار اجرایی و عملیاتی را انجام دهند.
 
انوری افزود: هر چند طرح موضوع و نامه‌های ارسالی در فضای مجازی منتشر شده اما تاکنون بخشنامه‌ای به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل ابلاغ نشده و ما قطعا بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی سازمان سعی خواهیم کرد مسائل و موضوعات را به جد پیگیری کنیم.
 
وی در مورد طرح اقدام ملی مسکن و ثبت‌نام یک‌هزار و 750 نفر از مهندسان برای خانه‌دار شدن خاطر نشان کرد: به دلیل نبود تعاونی امکان احداث این واحدها وجود نداشت تا در نهایت افراد حائز شرایط از بین داوطلبان مشخص شد تا امکان واگذاری واحدهای مسکونی به واجدین شرایط فراهم آید.
 
انوری در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با تاکید رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور قرار شد شهرک مهندسان در استان‌ها راه‌اندازی شود تا امکان احداث مسکن و واگذاری آن به متقاضیان فراهم آید.
 
وی بیان کرد: انتظار می‌رود مهندسان در رشته‌های تخصصی در ساخت و سازها دخالت به موقع و فنی را داشته باشند که نمونه آن حضور مهندسان رشته مکانیک برای نظارت دقیق بر عملیات گازرسانی است تا از بروز حوادث ناگوار به ویژه گازگرفتگی‌ها در استان سردسیر اردبیل جلوگیری شود.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل همچنین از پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی مهندسان در قالب کارگزاری بیمه ویژه مهندسان خبر داد و گفت: قرار شده در کنار پوشش بیمه تأمین اجتماعی مهندسان، بیمه تضمین کیفیت و بیمه‌های مسئولیت نیز به شکل کامل و مناسب اجرایی و عملیاتی شود.