نخستین سفر استانی سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان به خراسان شمالی؛

از پیام ویژه دکتر شکیب به مناسبت روز مهندسی تا اخبار خوش درباره اصلاح قانون نظام مهندسی

سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در نخستین سفر استانی خود به خراسان شمالی رفت تا از نزدیک با مشکلات و مطالبات مهندسان این استان آشنا شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان، دکتر حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با استقبال رئیس و هیات رئیسه سازمان وارد خراسان شمالی شد تا از نزدیک با مشکلات و مطالبات مهندسان این استان آشنا شود.

 سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در این سفر دو روزه استانی ضمن دیدار و گفتگو با استاندار و معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی، مدیرکل راه و شهرسازی استان و شهردار بجنورد، در مراسم ویژه روز مهندسی، پنجم اسفندماه سخنرانی کرد و به مهندسان سراسر کشور «خسته نباشید» و «خدا قوت» گفت.
 
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه این سفر استانی به گفتگو با تعدادی از مهندسین پیشکسوت پرداخت و سپس در جلسه با هیات مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی حضور یافت.
 
دکتر شکیب همچنین ضمن افتتاح شعبه هیات صلح خراسان شمالی، از پروژه «اقدام ملی مسکن» بازدید کرد و در پایان در جمع خبرنگاران حضور یافت و خواستار افزایش کیفیت در ساخت و سازها شد و گفت: انشاءالله به یاری خداوند متعال بتوانم در مسئولیتم به خوبی به تکالیفم عمل کنم.
 
پیام دکتر شکیب به مناسبت روز مهندسی
 
در این سفر استانی، دکتر حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در مراسم ویژه روز مهندسی، پنجم اسفندماه سخنرانی کرد و به مهندسان سراسر کشور «خسته نباشید» و «خدا قوت» گفت.( لطفا برای مشاهده این پیام به لینک ذیل مراجعه کنید:
گفتنی است، مراسم سخنرانی دکتر شکیب به مناسبت روز مهندسی به صورت زنده از صفحه اینستاگرام سازمان نظام مهندسی ساختمان پخش شد.
 
دیدار با استاندار خراسان شمالی
 
در ادامه این سفر استانی، سرپرست سازمان مهندسی ساختمان کشور و استاندار خراسان شمالی دیدار و درباره مسایل مختلف گفتگو کردند.
 
در این دیدار راهکارهای ارتقای کیفیت ساخت و ساز مسکن های ملی با استفاده از ظرفیت سازمان نظام مهندسی ساختمان بررسی و تبیین شد.
 
در همین حال، دکتر حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در دیدار با استاندار خراسان شمالی گفت: سیاست نظام مهندسی کشور قرارگیری این نهاد به عنوان مرجعیت علمی و حرفه ای است.
 
وی با بیان اینکه به دنبال این هدف، پیگیر ایجاد وحدت رویه و یکپارچه سازی در استان ها هستیم، اظهارداشت: استانداری ها به عنوان دستگاه حاکمیتی نقش موثر و کلیدی در اجرای وظایف سازمان های تابعه دارند.
 
دکتر شکیب با اشاره به نهضت ملی مسکن ادامه داد: اجرای این پروژه عظیم با استفاده از ظرفیت و بدنه نظام مهندسی منجر به ساخت بنایی مستحکم و با کیفیت می شود.
 
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، جلوگیری از خسارت های مالی در کنار حفاظت از جان شهروندان را از اهداف مهم نظام مهندسی ساختمان مطرح و بیان کرد: رویکرد مطرح شده با هم افزایی دستگاه حاکمیتی و ورود نظام مهندسی به طراحی و اجرای پروژه های ملی ساخت مسکن محقق می شود.
 
استاندار خراسان شمالی هم در دیدار سرپرست نظام مهندسی کشور بر استفاده از ظرفیت های نظام مهندسی استان در اجرای پروژه های ملی در حوزه مسکن با تشکیل شرکت های حقوقی و نظارتی تاکید کرد.
 
دکتر حسین نژاد در این دیدار گفت: نظارت بر پروژه های ملی باید از سوی ناظران و شرکت های حقوقی انجام شود و سازمان نظام مهندسی نیز با اتخاذ تدابیر لازم شرایط را برای ورود به این پروژه ها آماده کند.
 
وی افزود: مشوق هایی برای شرکت ناظران حقوقی در نظر گرفته شده است تا بتوان به عنوان بسته نظارتی بر اجرای این پروژه ها بدون ایجاد اختلال نظارت کنند.
 
استاندار خراسان شمالی بر حمایت از سازمان نظام مهندسی استان تاکید و تصریح کرد: موارد مطرح شده مدنظر است و از آن حمایت می شود و باید مجریان ذیصلاح عهده دار کارها باشند.
 
مهندس کیان حصاری رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی نیز در این دیدار به مشکلات موجود جهت ورود به پروژه های ملی اشاره و اعلام کرد: شیوه نامه هایی برای شرکت های نظارتی ابلاغ شده که منجر به ایجاد اختلال در روند کار شده است.
 
کاهش ۵۵ درصدی ساخت و ساز در کشور 
 
در ادامه این سفر استانی، دکتر حمزه شکیب، سرپرست نظام مهندسی ساختمان کشور در نخستین نشست خبری خود، در جمع خبرنگاران خراسان شمالی حضور یافت و گفت: ساخت و ساز در کشور در سال ۱۴۰۰ به نسبت مدت مشابه سال قبل حدود ۵۵ درصد کاهش داشته است.
 
وی اظهار داشت: در خصوص مشکلات دو نقشه‌ای ساختمان‌ها سعی داریم با سرعت دادن به کار، مشکل حل شود زیرا سیاست کلی سازمان ایجاد وحدت رویه است.
 
سرپرست نظام مهندسی ساختمان کشور همچنین اعلام کرد: طرح اصلاح قانون نظام مهندسی در کمیسیون عمرانی مجلس در حال پیگیری است و مجلس قصد جدی برای به ثمر رساندن آن دارد.
 
 دکتر شکیب با بیان اینکه قانون فعلی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، مصوب سال ۷۴ است، تصریح کرد: ۲۶ سال است که از عمر این قانون می گذرد، این در حالی است که تاکنون علم، دانش و روش های مرتبط با نظام مهندسی ساختمان نیز تغییر کرده و به روز شده است.
 
وی یادآور شد: طی سال های گذشته، تغییر و اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، با این وجود، این طرح رای نیاورد.
 
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: در سال جاری دوباره موضوع اصلاح این قانون پیگیری شد که در همین راستا، از سازمان های نظام مهندسی ساختمان در سطح کشور درخواست شده است تا پیشنهادات خود را بابت ارزیابی و تهیه پیش نویس برای ارائه به مجلس به منظور اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان کشور ارائه دهند.
 
وی بیان کرد: پیشنهادات دریافت شده در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با حضور روسای سازمان های نظام مهندسی کشور مورد بررسی قرار می گیرند تا پیش نویس نهایی تهیه شود.
 
دکتر شکیب اعلام کرد: تا پایان ماه جاری پیش نویس نهایی به مجلس ارائه می شود تا برای اصلاح قانون یاد شده، مد نظر قرار گیرد.
 
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خاطرنشان کرد: در این پیش نویس در دست تهیه به مسائلی از جمله افزایش شفافیت مفاد قانون نظام مهندسی ساختمان، بهره گیری از قوانین و روش هایی در راستای بهبود کیفیت ارائه خدمات سازمان های نظام مهندسی ساختمان در سطح کشور به منظور تولید با کیفیت تر واحدهای مسکونی همچنین بهبود و ارتقای شرایط اشتغال مهندسان ساختمان پرداخته شده است، ضمن آنکه موضوع مهمتر اینکه با اصلاح قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان، این سازمان را به مرجع حرفه ای تبدیل کنیم.
 
وی درباره نقش و حضور سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در اجرای طرح جهش تولید مسکن نیز اظهار کرد: این سازمان مهندسان توانمند و متخصصی را دارا است که ظرفیت بسیار خوبی برای تولید مسکن های مقاوم و با کیفیت هستند.
 
دکتر شکیب در ادامه تاکید کرد: از وزارت راه و شهرسازی، استانداران و معاونان عمرانی استان ها انتظار داریم که در طرح جهش تولید مسکن از ظرفیت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها که اعضای آنها مهندسان متخصص و توانمند هستند، در راستای تولید ساختمان های مسکونی با کیفیت بهره گرفته شوند.
 
وی همچنین با یادآوری این مطلب که در طرح مسکن مهر به درستی از ظرفیت و توانمندی سازمان نظام مهندسی ساختمان همچنین مهندسان عضو این سازمان استفاده نشد که نتایج آن را در وقوع زلزله های مختلف سطح کشور شاهد بودیم، گفت: بهره گیری از ظرفیت و توانمندی های این سازمان در راستای حفظ منافع ملی خواهد بود.
 
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پایان درباره تعیین تکلیف تعرفه کار مهندسان در سال ۱۴۰۱ نیز اظهارداشت در حال حاضر تهیه جدول تعرفه کار مهندسان ساختمان برای سال آینده در دست تهیه است که در ماه جاری به وزارت راه و شهرسازی ارائه می شود تا پس از تایید برای سال آینده ملاک عمل قرار گیرد.
 
دیدار با مهندسان پیشکسوت
 
در این سفر استانی، دکتر حمزه شکیب، سرپرست نظام مهندسی ساختمان کشور ضمن دیدار و گفتگو با تعدادی از مهندسان پیشکسوت استان خراسان شمالی، در منزل مهندس ابوالحسنی پیشکسوت این استان حضور یافت و از خدمات ایشان تقدیر و تشکر کرد.
 
در ادامه این سفر استانی، دکتر حمزه شکیب، سرپرست نظام مهندسی ساختمان کشور با حضور در جلسه هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، به بیان برنامه جدید سازمان در دوره جدید مدیریتی پرداخت.
 
در این نشست مهندس حصاری، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه کرد و در ادامه برخی از مشکلات مهندسان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
بازدید از پروژه «اقدام ملی مسکن» و افتتاح شعبه هیات صلح 
 
در ادامه این سفر استانی، شعبه هیات صلح خراسان شمالی با حضور سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، معاون دادگستری استان و رییس و اعضای هیات مدیره سازمان استان افتتاح شد. 
 
در این مراسم درخواست آموزش حقوقی مستمر به مهندسان سازمان و سرمایه گذاران استان ارایه شد.
 
دکتر شکیب همچنین از پروژه «اقدام ملی مسکن» بازدید کرد و در پایان خواستار افزایش کیفیت در ساخت و سازها شد و گفت: انشاءالله به یاری خداوند متعال بتوانم در مسئولیتم به خوبی به تکالیفم عمل کنم.
 
در این سفر استانی، مهندس جنتی پور و مهندس رمضانی از اعضای شورای مرکزی و مهندس صرامی مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان، دکتر حمزه شکیب را همراهی کردند.
 
برای مشاهده گزارش تصویری این سفر استانی به لینک ذیل مراجعه کنید: