نهمین جلسه گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی برگزارشد.


  1. به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی نهمین جلسه گروه تخصصی شهرسازی سازمان با حضور اعضاء و مدعوین در ساعت 10 صبح سه شنبه 11/09/93 در محل شورا تشکیل گردید

  2.  مهندس یزدانی رئیس گروه گزارشی از دوازدهمین گردهمائی شهرسازی که در تاریخ 06/09/93 در شهر مقدس مشهد به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی تشکیل شد ارائه داده و سپس جلسه وارد دستور شده و موارد ذیل مطرح و تصمیم گیری شد :

  3. عناوین پیشنهادی دوره ارتقاء پایه پروانه اشتغال بکار مهندسی در رشته شهرسازی که توسط کارگروه مربوطه تهیه گردیده بود قرائت و اعضاء نقطه نظرات خود را اعلام و مقرر گردید ، پس از انجام اصلاحات جهت تصویب به هیأت رئیسه محترم ارائه گردد .

  4. مفاد بیانیه دوازدهمین گردهمایی قرائت و مقرر گردید هر یک از اعضا گروه برای یک یا چند بند بیانیه مطالب لازم را تهیه تا در قالب کتابچه ای تدوین گردیده و پیگیری لازم جهت عملیاتی شدن آن صورت گیرد .

  5. اعضا بمنظور ملاقات با آقاي دكتر محمد حسين فرهنگي عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي در محل کمیسیون عمران مجلس حاضر و در جلسه اي که با حضور ايشان تشكيل شد به بيان مسائل و مشكلات شهرسازي پرداختند.

  6. در اين جلسه مهندس يزداني رييس گروه گزارشي از اقدامات گروه را باستحضار رسانده و اعلام داشت شهرسازان كشور آمادگي دارند تا بعنوان بازرس مشورتي در عرصه هاي مختلف مددکار كميسيون عمران باشند همچنين اصلاح قانون نظام مهندسی و لزوم استفاده شهرسازان در تدوين برنامه عمراني ششم ، مديريت شهري ، کمیته كار كمیسيون هاي مرتبط مجلس و قانون جامع شهرسازي كشور سخن گفته و درخواست نمودند تا موضوع صلاحیت ارزیابی اراضی کارشناسان رسمی دادگستری که در حال حاضر توسط مهندسان عمران صورت می گیرد در صورت امکان توسط ایشان پیگیری تا با توجه به تخصص و توان مهندسان شهرساز اصلاح و انجام پذیرد.

  7. مهندس ميرفندرسكي بحث نظارت شهرسازي را مطرح و اعلام داشتند كه چنانچه گروهي از طرف مجلس معرفي شود تا در ارتباط باشيم بسيار موثر و كارساز خواهد بود همچنین دكتر عباس صنيع زاده نيز به حضور بيش از 30 هزار شهرساز كه در حال تحصيل هستند اشاره نموده و اعلام داشتند كه متاسفانه شهرسازان در جايگاه اداري داراي پست هاي سازماني مورد نياز نمي باشند و بايستي چاره انديشي شود.

  8. مهندس وظيفه شناس از عدم برنامه راهبردي توسعه شهري و عملياتي نشدن سياست هاي كلي نظام در بخش شهرسازي سخن  گفته و تاكيد نمودند در حاليكه 6 بند از اهداف قانون نظام مهندسي ساختمان مباحث شهرسازي است ليكن متاسفانه در اجرا شهرسازي بسيار كمرنگ  و در حاشيه قرار دارد.

  9. در ادامه اين نشست آقاي دكتر فرهنگي ضمن خوش آمدگویی به حاضرین اظهار داشتند آثار فعاليت هاي شهرسازي در رفاه عمومي و روحي جامعه مشهود است زيرا مردم بخش مهمی  از زندگي خود را در خارج از واحد مسكوني سپري نموده و بالطبع محيط شهري و روستايي و بعبارتي فضاهاي عمومي شهري در شرايط روحي مردم تاثيرات عميق دارد ، بعنوان نمونه اشاره نمودند به روستايي كه محيطي شاد و جالب و چشم انداز زيبا داشته كمتر دعوا مي شود در حاليكه در روستاها با بافت و شرايط محيطي خشن هميشه دعوا بوده و اين حاصل عملكرد شهرسازي قابل قبول و مطلوب و یا بالعکس نامطلوب و ناهنجار است .

  10. وي به نقش نما سازي در احداث ساختمان ها اشاره نمود و اظهار داشت نمای ساختمان ها آثار روحي و رواني آن در جامعه قابل مشهود است. ایشان از حاضرين درخواست نمودند تا مسائل و مشكلات شهرسازی را بطور جد مطرح  و پيگيري نموده و در عرصه های مختلف شهرسازی راهکار و نقشه راه ارائه نمايند و در پایان از تدوین اصلاحیه قانون نظام مهندسی ساختمان در کمیسیون عمران مجلس خبر داده و اعلام داشتند که بزودی در صحن مجلس جهت تصویب مطرح خواهد شد .