برگزاری نشست مشترک گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان در یزد


جلسه مشترک گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان و گروه تخصصی معماری نظام مهندسی ساختمان استان یزد امروز در محل این سازمان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی استان یزد،در این نشست که نمایندگانی از رشته های معماری دانشگاه های تهران ، علم و صنعت، شهید بهشتی و دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد، دانشگاه های آزاد اسلامی واحدهای یزد و تفت و دانشگاه علم وهنریزد نیز حضور داشتند درباره تعامل بین دانشگاه و حرفه بررسی هایی صورت گرفت.
آقای مهندس اسماعیلی رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان که ریاست جلسه را بر عهده داشت درباره مصوبات این نشست گفت: از زمان ورود دانشجویان معماری به دانشگاه تا فارغ التحصیلی و سپس ورود آنان به حرفه، بایستی آسیب شناسی دقیقی صورد پذیرد و نقاط ضعف و قوت این روند شناسایی و در نهایت نتیجه گیری شود تا وقتی دانشجویی در رشته معماری جذب می شود و قرار است کارایی لازم در زمان ورود به حرفه داشته باشد مشخص شود که طبق چه موازین و الگوهای خاصی تحت آموزش قرار گیرد.
مهندس اسماعیلی استان یزد را ازدیدگاه معماری به عنوان قلب معماری ایران توصیف کرد و افزود: آقای دکتر ترکان در بند اول خط مشی 17 گانه سازمان بر ضرورت پیاده سازی فرهنگ و ارزش های اسلامی در معماری و شهرسازی تاکید کرده و یزد را به عنوان دبیرخانه آن معرفی کرده اند. 
به گفته وی این اقدام نشاندهنده ضرورت تعمیم و گسترش فرهنگ و ارزش های اسلامی در معماری و شهرسازی سراسر کشور است. مهندس اسماعیلی در نتیجه گیری گفت: برگزاری این نشست در استان یزد نه تنها  موجب فراهم آمدن فرصت کافی برای رایزنی درباره توسعه معماری ایرانی اسلامی است بلکه ضمن بازدید اعضای این کمیسیون از آثار تاریخی و فرهنگی شهر یزد که پایتخت معماری خشت خام جهان محسوب می شود راهکارهای علمی دقیق تری جستجو و پیگیری خواهد شد.
در آغاز این نشست که اعضای هیئت رئیسه شورای مرکزی سازمان نیز حضور داشتند، آقای مهندس فرشید رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در گزارشی گفت: در اکثر دانشگاه های استان یزد مهندسان معمار آموزش داده می شوند و انتظار می رود فضای کاری مناسب برای آنان فراهم و اصول معماری ایرانی اسلامی در معماری جدید به کار گرفته شود.
در این جلسه همچنین آقای دکتر بدیعی عضو هیئت رئیسه شورای مرکزی در تشریح اهداف و محتوای خط مشی 17 گانه سازمان اظهار داشت: تدوین ضوابط طراحی ساختمان های متعلق به سازمان های نظام مهندسی استان ها با هدف الگوسازی معماری جدید مبتی بر عناصر معماری اصیل و سنتی است و تا به حال در چند استان اجرایی شده است. به گفته وی تشکیل کارگروه همکاری با مراکز آموزش و پژوهش هم پیوند با حوزه معماری و برگزاری همایش های استانی و ملی با هدف افزایش مطالبات عمومی از دیگر محورهای مورد نظر در اجرای بند اول خط مشی سازمان است.
گفتنی است مذاکرات و پیشنهادهای مطرح شده در این نشست عصر امروز در جلسه مشترک هیئت رئیسه شورای مرکزی سازمان و هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد پیگیری خواهد شد.