در جلسه ۳۳۵ شورای مرکزی تصویب شد؛

برگزاری همایش بین‌المللی بهینه‌سازی انرژی در ساختمان و صنایع وابسته

جلسه سیصد و سی و پنج دوره نهم شورای مرکزی سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ با حضور اعضا در سالن همایش سازمان نظام مهندسی برگزار شد.

در ابتدا مجید جی‌افرام دبیر جلسه با اشاره به درگذشت پدر مهندس سیدجماالدین سعیدی عضو شورای مرکزی به وی تسلیت گفت و همچنین ارتقای دکتر طاهره نصر را مرتبه استادی به ایشان تبریک گفت.
حسن نظری‌زاده به‌عنوان اولین سخنران پیش از دستور به موضوع دخالت‌های نهادی مختلف در وظایف نظارت و اجرای سازمان نظام مهندسی ساختمان در موضوع گاز صنایع پرداخت و این موضوع را برخلاف قانون مقررات ملی ساختمان دانست و درخواست پیگیری و نامه‌نگاری شورای مرکزی در این زمینه شد.
بیمه مهندسان خویش‌فرما توسط شهاب آدم‌نوه‌سی مطرح و نسبت به اعتراض‌های اعضای با سابقه سازمان از نحوه محاسبه ضریب حقوق بر اساس حداقل حقوق اعلامی دولت گزارشی به شورا ارائه و بازنگری در تفاهم‌نامه‌های که با سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه را ضروری خواند.
سعید یزدانی سومین سخنران پیش‌ازدستور با اشاره به اهمیت نگاهداشت و توجه به نیروی انسانی کارآمد، برای دستیابی به بهره‌وره‌ی و کارآمدی در این زمینه پیشنهاد استقرار نظام ارزشیابی و ارتقاء در شورای مرکزی برای این موضوع را ارائه داد. وی تعالی و توسعه سازمان نظام مهندسی ساختمان در آینده را در گرو توجه لازم به سرمایه انسانی آن دانست.
سخنران چهارم طاهره نصر بود که به تاکید دوباره بر پیگیری افزایش و ابلاغ تعرفه شرح خدمات نظام مهندسی بر پیگیری مجدانه این موضوع توسط شورا را مورد تاکید قرار داد. وی همچنین تشکیل دفاتر بازرسی فنی در سازمان استان‌ها را برای پیگیری و نظارت اجرای صحیح مبحث ۲۲ مقررات ساختمان ضروری توصیف کرد.
مجتبی فرهمند رئیس کمیسیون انرژی به ناترازی بحرانی انرژی در کشور اشاره کرد و وظیفه سازمان نظام مهندسی ساختمان در تهیه چک‌لیست‌های برای موضوعات انرژی در امر ساخت و ساز و همچنین الزام برچسپ انرژی برای دریافت پایان‌کار از سوی کارفرما را خواستار شد. وی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های قابل توجه در استان‌ها برای اجرای شدن چک‌لیست‌های مبحث ۱۹ از تمامی سازمان‌ استان‌ها درخواست کرد تا گزارشی از مجموعه فعالیت‌های خود در حوزه طراحی، برنامه‌ریزی و آموزش خود را به کمیسیون انرژی شورای مرکزی ارسال کنند.
سخنران ششم افشین ناصری درباره سقف تعیین شده خدمات آزمایشگاهی و طراحی خدمات ایمنی گاز در برخی استان‌ها و عدم وحدت رویه در این موضوع را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به شرایط موجود تعرفه‌ها درباره تفویض اختیار به استان‌ها برای قیمت‌گذاری این خدمات را ضروری توصیف کرد.
جعفر هاشم‌زاده آخرین سخنران پیش‌ازدستور برای همکاری و تعامل سازمان نظام مهندسی با گزینه وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد و بیانیه حمایت از ایشان را پیش از رای اعتماد ضروری توصیف کرد.

در ادامه حمزه شکیب با تسلیت درگذشت پدر مهندس سعیدی مهدوی و همچنین تبریک دستیابی به مرتبه استادی دکتر طاهره نصر، با ابراز امیدواری از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی بیمه تأمین اجتماعی مهندسین که با همت شورای مرکزی دوره نهم به ثمر رسید، پیگیری اشکلات و اعتراض اعضایی که به‌صورت خویش‌فرما از طریق معری سازمان بیمه شدند را خواستار شد.
وی درباره نظام ارزشیابی سرمایه‌های انسانی سازمان نیز به کارهای در دست اقدام در این زمینه از جمله بازنویسی ساختار و تشکیلات شورای مرکزی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که این مسئله در آینده نه چندان دور شاهد بهبودهای چشمگیری خواهیم بود.
رئیس سازمان در ادامه به پیگیری‌های مستمر و نامه‌نگاری برای واقعی شدن تعرفه‌های و قیمت ساخت اشاره کرد و در موضوع مبحث ۲۲ هم با اشاره به نامه اخیر وزیر راه و شهرسازی بر اجرای شدن این مبحث به‌صورت آزمایشی در یکی از استان‌ها ابراز امیدواری کرد.در موضوع گاز و خدمات آن نیز وی این وضعیت را نه به نفع بهره‌برداران و نه مهندسان توصیف کرد و لزوم بازنگری در این وضعیت را خواستار شد.
وی در ادامه ضمن خوشامدگویی به محسن قنادزاده رئیس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری کشور برای شرکت در این جلسه، ابراز امیدواری کرد که همکاری این نهار مردمی با سازمان نظام مهندسی منتج به نتایج امیدبخش برای کشور شود.
در ادامه قنادزاده سازمان بسیج مهندسین و سازمان نظام مهندسی ساختمان را یک بدنه توصیف کرد که در راستای کمک و همیاری به دولت و مردم با یک هدف و توان تلاش می‌کنند. وی همچنین با اشاره به مباحث و مسائل موجود در حوزه راه و شهرسازی، انرژی آمادگی سازمان بسیج مهندسین برای همکاری با شورای مرکزی در زمینه مشاوره و کمک به حل این موضوعات اعلام کرد.
شایان ذکر است تفاهم‌نامه همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری کشور در حاشیه این جلسه امضا شد.
در ادامه و بررسی دستور جلسه، به موضوع برگزاری «همایش بین‌المللی بهینه‌سازی انرژی در ساختمان و صنایع وابسته» پرادخته شد و پس از گزارش دبیر این همایش و رئیس کمیسیون انرژی شورای مرکزی، برگزاری این همایش به تصویب اعضای حاضر رسید. تاکید و توجه بر مسائل کاربردی و بحران‌های کنونی و آینده انرژی در حوزه ساختمان از جمله رویکردهای این همایش ذکر شد.
گزارش اجرای و هزینه‌کرد مالی بیست‌وهفتمین اجلاس هیأت عمومی در دستور جلسه بعدی با ارائه رئیس کمیته اجرایی این اجلاس به اعضا و تقدیر از اعضای کمیته اجرایی و هیأت رئیسه اجلاس به سرانجام رسید. تاکید بر برنامه‌ریزی، اجرای این اجلاس به‌طور کامل توسط همکاران شورای مرکزی با توجه به شرایط ویژه کشور در تاریخ برگزاری این گردهمایی از نقاط قوت آن یاد شد و عدم‌حضور اعضای هیأت مدیره‌های سازمان استان‌ها در اکثر دستورجلسه‌ها و رأی‌گیری‌ روز اجلاس، از جمله آسیب‌شناسی‌های آن به شمار آمد که بر نیاز به بررسی و ارائه راهکار برای عدم تکرار این موضوع تاکید شد.
همچنین دبیرخانه دائمی و دستورالعمل اجرایی اجلاس هیأت عمومی به‌عنوان یک عامل نظام‌بخش به برگزاری این گردهمایی سالانه سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان تاکید شد.
در دستور آخر مسائل و مشکلات سازمان استان‌ها و همچنین عملکرد آن‌ها در بهره‌برداری و ورود اطلاعات به سامانه یکپارچه از سوی مسئول این سامانه گزارشی ارائه شد. پس از آن برخی ابهامات و مشکلاتی که در زمینه کار با سامانه وجود داشت، پاسخ داده شد و ساماندهی اعضای پروانه‌دار و لغو عضویت اعضایی که حق عضویت پرداخت نکرده و فاقد پروانه هستند مورد تاکید قرار گرفت.
در انتها با تفویض دستورالعمل اجرایی اجلاس‌های هیأت عمومی به کمیسیون حقوقی، «نظام‌نامه اداری، استخدامی و تشکیلاتی سازمان استان‌ها» به جلسه بعد موکول شد.

×