جلسه گروه تخصصي شهرسازي شوراي مركزي برگزار شد

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی ، جلسه گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی در تاریخ 93/5/14 با حضور اعضاء گروه در ساختمان شورای مرکزی برگزار شد .

در این جلسه استان ها گزارشی از نحوه فعالیت در خصوص انطباق شهری ساختمان ها را بیان و پیشنهاد شد کلیه اعضاء در استان ها براساس چک لیست ارسال شده به استان ها کارهای مربوط به انطباق شهری ساختمان ها را انجام دهند .

همچنین با توجه به ضرورت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی در ساختمان ها مقرر گردید توانایی های استان ها ارزیابی و نسبت به عملیاتی نمودن آن ها راهکارهای اجرایی صورت پذیرد .

در این جلسه همچنین با توجه به ابلاغ حدود صلاحیت مهندسان شهرساز در تهیه طرح های شهرسازی و ساختمان سازی و شرح خدمات و فرایند انجام کار تهیه طرح انطباق شهری ساختمان مقرر گردید ، استان ها عملکرد یکساله خود را به گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی اعلام نمایند .

 

گروه تخصصی شهرسازی ضمن تأکید مجدد بر تهیه الزامات عمومی شهرسازی به عنوان بخشی از مقررات ملی ساختمان با تأکید بر ماده 2 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برخی از اهداف مرتبط با شهرسازی تأکید کردند:  همانگونه که در اهداف قانون به ترویج اصل شهرسازی و وضع ملی مقررات ساختمان اشاره و دستگاه های دولتی ، عمومی ، مهندسان و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی گردیده و شهرداری ها نیز در زمان صدور پروانه ساختمان ، موظف به رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط و مقررات شهرسازی شده اند ، مجددا نسبت به تهیه الزامات عمومی شهرسازی تأکیر بر اقدام گردد .

بنابراین مبحث الزامات عمومی شهرسازی به عنوان یکی از مباحث چندگانه مقررات ملی ساختمان نیز در این جلسه مطرح و عنوان شد : با توجه به مشکلات و معضلات ناشی از عدم توجه به استانداردها و مقررات شهرسازی بیش از پیش خود را نشان داد و با مسائل پیچیده ای همچون عدم وجود فضاهای باز شهری ، تراکم شدید ساختمانی ، سیمای ناهنجاری شهری ، مشکل ترافیک ، تخریب باغ ها ، عدم دسترسی به خدمات و ... مواجه شده ایم . لذا تهیه مبحث الزامات عمومی شهرسازی به منظور آگاهی جامعه مهندسان در رشته های هفتگانه و بکار گرفتن این مقررات در ساختمان ضرورت دارد . 

لازم به ذکر است در این جلسه : آقایان مهندس شیرزاد یزدانی ،  مهندس حبیب حلاجی ، مهندس رسول وظیفه شناس ، مهندس فتح الله فواد مرعشی ، مهندس عنایت الله رحیمی ، مهندس عباس وثیق نیا ، مهندس احمدزارعی و خانم دکتر سوری حضور داشتند .

گزارش تصویری :

http://www.irceo.net/gallery.aspx?id=513