جلسه گروه تخصصی شهر سازی برگزار شد

پنجمین جلسه گروه تخصصی شهر سازی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد.

پنجمین جلسه گروه تخصصی شهر سازی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی ، پنجمین جلسه گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان  در محل ساختمان شورای مرکزی برگزار شد.
در این جلسه مهندس یزدانی رییس گروه تخصصی شهرسازی گزارشی از اقدامات صورت گرفته ارائه داد و در ادامه دکتر صنیع زاده ، سردبیر نشریه دانش نما سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان بعنوان میهمان ، در یک جمع بندی کلی اظهار داشت : مطالعه شهرهایی که در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش آلودگی های زیست محیطی موفق بوده اند نشان می دهد که برای رسیدن به اهداف مورد نظر چهار شاخص : تنظیم برنامه بلند مدت ، جامع نگری در تنظیم برنامه ، استفاده از مشارکت های مردمی و حداکثر استفاده از پتانسیل و توان محیطی و محلی را مد نظر داشته اند .

وی افزود : متاسفانه در کشور ما توجهی به نقش با اهمیت مهندسان شهرساز در تدوین برنامه های بلند مدت زیست محیطی نمی شود در صورتیکه این تخصص می تواند نقش مهمی در بهبود شرایط زیست محیطی داشته باشد. 
عضو سابق هیات مدیره سازمان نظام مهندسی اصفهان مهمترین اقدام مهندسان شهرساز را در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی و بهبود شرایط زیست محیطی برشمرد و توجه به موراد زیر را الزامی دانست :
-تهیه طرح های جامع با رعایت ملاحظات زیست محیطی 
-توجه ویژه به پیاده راه ها و دوچرخه راه ها
-اهمیت ویژه به حمل و نقل عمومی
-تعیین کاربری های مختلف شهری
-ایجاد فضاهای سبز متعدد
-مدیریت جامع پسماند
-تدوین ضوابط مناسب در رابطه با تفکیک اراضی ، جهت گیری های ساختمان ، میزان تراکم و ...

وی در پایان درخواست کرد سازمان های نظام مهندسی استان ها از تخصص مهندسان شهرساز در تدوین برنامه های مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی بیشتر و بهتر استفاده کنند.
در دادمه مهندس احمدرضا طاهری اصل ، مسئول کمیته انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان به عنوان مهمان دیگر این جلسه به بیان وضعیت مصرف انرژی و نقش شهرسازان پرداخت و اظهار داشت : با توجه به مصرف بالای انرژی در کشور و اینکه شدت انرژی در کشور ما بین 2 تا 6 برابر متوسط جهانی است . اما قوانین متعددی نیز در این زمینه وجود دارد که از جمله آن قانون 75 ماده ای اصلاح الگوی مصرف می باشد و فصل پنجم این قانون و ماده 18 به ساخت ساختمان های سبز اشاره می کند.
وی افزود : باید اصول کلی ساخت ساختمان های سبز را مد نظر داشت و مواردی چون طراحی سایت پایدار (به حداقل رساندن پراکندگی شهری و تخریب زمین های با ارزش ) و صرفه جویی در مصرف آب و حفاظت از آن ( بازیافت و استفاده دوباره از آب ، پوشش گیاهی مناسب و بهره گیری از آب باران ) را در برنامه ریزی ها لحاظ کرد.
وی تاکید کرد : توسعه پایدار بر سه اصل محیط زیست ، اجتماع و اقتصاد استوار است که نمی توان با تاکید بر یکی دیگری را فراموش کرد.

در ادامه دکتر هوشمند ، مهندس نصیری ، مهندس رحیمی ، مهندس وظیفه شناس ، مهندس مرعشی ومهندس کرباسی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و سپس مقرر شد مباحث تخصصی مطرح شده ، در جلسات بعدی ادامه یابد.
بر اساس موافقت حاضرین در جلسه ، دکتر صنیع زاده به عنوان نماینده گروه شهرسازی در کمیته انرژی تعیین و مهندس طاهری اصل نیز به گروه مکانیک معرفی شوند تا موضوع صلاحیت و نقش شهرسازان در مقوله برچسب انرژی را در ساخت و ساز و سطح کلان پی گیری کنند.
ضمناً مقرر گردید با توجه به نزدیک بودن روز جهانی شهر سازی ، ویژه نامه شهر ساز توسط دکتر صنیع زاده تهیه شود. 
کمیته ای جهت پیگیری اخذ صلاحیت های جدید و جذب کارشناس رسمی در رشته شهرسازی ، با ترکیب آقایان مهندس رحیمی ، مهندس نصیری ، مهندس یزدانی ، مهندس وظیفه شناس ، مهندس شفیق نیا و مهندس خان احمدلو و خانم دکتر املچی تشکیل گردد.