جلسه مشترک گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی با دکتر مظاهریان


جلسه مشترک  گروه تخصصی شهرسازی  شورای مرکزی با دکتر مظاهریان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی ، جلسه مشترک  گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی با دکتر مظاهریان ، معاون امور ساختمان و مسکن وزارت راه و شهر سازی ، روز سه شنبه مورخ 1393/8/27 در محل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با حضور دکتر شیبانی اصل مدیر کل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهر سازی ، برگزار شد.


دکتر مظاهریان در ابتدای جلسه پیرامون اهداف این جلسه مطالبی را مطرح و اعلام کرد : مهم ترین مبحثی که انتظار می رود امروز به بحث گذاشته شود و مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد و منجر به نتیجه گیری گردد ، موضوع نظارت عالیه طرح های جامع و تفضیلی توسط گروه شهر سازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هاست.


وی در ادامه ابراز امیدواری کرد بتوان از دیدگاه های حاضرین در جلسه بهره ببریم.


معاون امور ساختمان و مسکن وزارت راه و شهر سازی در ادامه تاکید کرد : در صورت تحقق بودجه از سوی دولت و نه شهرداری ها ، می توان در آینده بر عملکرد شهرداری ها نظارت کرد و در صورت کمبود از بودجه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها تامین خواهد شد.


مظاهریات در ادامه گفت : سازمان نظام مهندسی نیز باید در حوزه نقد طرح جامع شهر ها ورود کند تا وزارت راه و شهر سازی از آن در توسعه شهری بهره بگیرد.


وی تاکید کرد : با اینکه حقوق عام مردم در حوزه شهرسازی نادیده گرفته شده باید از هر نظر به آن پرداخت.


وی با اشاره به عنوان طرح شده از سوی دکتر آخوندی ، وزیر راه و شهر سازی در خصوص مسئولیت اجتماعی بنگاه ها و اینکه مدتها در ایران بدون توجه به مفهوم شهروند، طراحی و ‌اجرای پروژه‌ها صورت گرفته و شهر و دفتر مهندسی ما فاقد جنبه شهروندی بوده و برنامه ریزی، معماری و مهندسی ما نیز فاقد حفظ حس شهروندی است افزود :  باید قبول کنیم که جامعه مهندسی فارغ از کار و امر مهندسی مسئولیت اجتماعی هم دارد و مسئولیت اجتماعی بنگاه ها مسئله ای جدی است. 


معاون وزیر راه و شهر سازی اخلاق ، رعایت حقوق شهروندی و نگاه حاکمیتی را سه اصل در توسعه شهری عنوان کرد و اظهار داشت : باید بپذیریم که در دوران گذار برای رسیدن به این سه اصل قرار داریم.


وی در پایان افزود : حمایت و احقاق حقوق مرذم در برخی از استان ها از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان از جمله قزوین و فارس حس اعتماد مردم را بر انگیخت و موجب شد تا تعداد قابل توجهی از اعضای هیات مدیره استان به شورای شهر راه پیدا کنند. همچنین در استان آذربایجان غربی ، با پیگیری و جدیت هیات مدیره استان در خصوص نقض قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از سوی شورای شهر ارومیه ، موضوع در هیات عمومی دیوان عدالت اداری طرح و  رای به نقض دستور شورای شهر داده شد و در استان آذربایجان شرقی ، از ساخت برج در وسط یکی از میدان های شهر از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان جلوگیری  و فضای سبز سابق باقی ماند.


در ادامه حاضرین در جلسه به بیان نظرات و دیدگاه های خود در اینباره پرداختند.