جلسه مشترک سه گروه تخصصی شهرسازی، ترافیک و نقشه برداری برگزارشد.


به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی، جلسه مشترک گروه های تخصصی ترافیک ، نقشه برداری و شهرسازی در روز سه شنبه مورخ 95/8/4 در ساختمان شورای مرکزی برگزار شد.
در این جلسه در ابتدا مهندس حق بین دبیر اجرائی شورای مرکزی از برگزاری همایش سه جانبه نقشه برداری – شهرسازی و ترافیک در بهمن ماه سال 95 خبرداد و آن راگامی مهم در هماهنگی و همکاری بیشتر  این سه گروه تخصصی با یکدیگر دانست. 

آ مهندس سمیع یوسفی در ادامه این جلسه اظهار داشت:
  باهمایش‏های متعددبین رشته ایی می توان به این سه رشته کمک کردحضور3 گروه تخصصی در کنار هم باید از طریق همین همایش ها باشد.

دکترصنیع زاده شهرساز از استان اصفهان اظهار داشت: عدم برخورد صحیح با رشته های پایه ای همچون شهرسازی، ترافیک و نقشه برداری ناشی از جهل و یا ناآگاهی نیست بلکه متاسفانه ریشه در عنادهای نابخردانه دارد . وی در ادامه گفت احقاق حقوق صاحبان حرفه های فوق از طریق وزارت راه وشهرسازی به نتیجه نخواهد رسید و از این پس باید موضوع را از مراجع بالاتر از قبیل مجلس شورای اسلامی ، ریاست محترم جمهور و حتی مقام معظم رهبری پیگیری نمائیم و در صورت نیاز سازمان های بازرسی را نیز در موضوع دخیل نمائیم

دکتر شیران افزود:
شهرسازی و فرصت ها در جوار سیستم حمل و نقل همیشه با هم بوده اند و مشکل هم اکنون جداکردن شهرسازی از ترافیک است.
اگر اصل درست باشد عارضه ها کم خواهدشد برای ارتقاء کیفیت زندگی نیاز است که شهرسازها و ترافیک و حمل و نقل باهم همکاری کنند.

دکتر علیزاده اعلام کرد 3 رشته نقشه برداری و شهرسازها و ترافیک پهنه گر است و به اثر این 3 رشته به محیط‏ زیست باید توجه کرد و در ادامه پیشنهادداد همایش با محوریت 3 رشته در روز مهندسی 5 اسفند برگزار گردد.

مهندس مقدم گفت: استفاده از خدمات 3 رشته مغفول مانده که اگر توجه میشد ارتقاء کیفیت ساخت و سازرابه همراه داشت. وی پیشنهادکرد برای هماهنگی لازم هر رشته نماینده داشته باشد و با یکدیگر نشست ماهیانه انجام دهند.
مهندس پور بزازدر ادامه گفت: مسئله محیط زیست با بحث شهرسازی و ترافیک مرتبط است. بحث ترافیک و شهرسازی در ساختمان سازی جدید زیرزمینی است که به مهندسان ترافیک و شهرساز و نقشه بردار نیاز است 

مهندس یزدانی در این جلسه به تفکر بین سه رشته نقشه برداری، ترافیک، شهرسازی اشاره کرد و نیاز به تداوم برگزاری جلسات بصورت مشترک را اعلام نمود.

مهندس رحیم اف در این جلسه پیشنهاد داد که جلسات بین رشته های با تقویم زمانی تنظیم شود واولویت بندی بین وظایف 3 رشته انجام پذیرد و اعلام کرد نیاز است تا دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان متقاعد به تأیید مباحث 3 رشته شود.
مهندس مجربی گفت : وقتی در قانون 7 رشته تدوین شده است پس نیاز به نماینده در شورای تدوین است تا وفق مقررات برای 7 رشته مبحث نگارش شود.
نباید بدواً ساخت انجام پذیرد و پس از آن برای شهرسازی و حمل و نقل برنامه ریزی شود.

مهندس امکچی نیاز به تفکر جمعی برای اشتراک مقررات نقشه برداری و ترافیک و شهرسازی برای ساختمان سازی رایادآور شد و گفت وزارتخانه نیز باید متولی این کار باشد.

مهندس اسدی تأکید به اجرایی شدن بند 2 ماده 1 قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان کردو افزود با توجه به نیاز رویکرد محیطی می توان موضوع را پیگیری کرد.

مهندس وظیفه شناس به نیاز پاسخگویی کمیته تدوین به قانون تأکید کردو درخواست کرد نماینده شورای مرکزی از این 3 رشته انتخاب شود.

دکترقناعت اعلام کرد پزشک تعهد به وسیله دارد و مسئولیتی در قبال مریض نداشته و قبل از هرگونه اقدام از مریض یا بستگان درجه یک تعهد می‏گیرد.
مهندس تعهد به  نتیجه دارد و لذا مسئولیت صحت عملیات طراحی و نظارت را قبل از شروع بکار پذیرفته و در هر زمان بایستی پاسخگو باشد. 

مهندس حق بین در جمع بندی گفت :  7 رشته برای ساختمان سازی   لازم وملزوم یکدیگرندچه نقطه‏ گرا و چه پهنه‏ گراو نهایتاً موضوع مقررات ملی این سه رشته که عملیاتی نشده نیاز است انجام گیردوی ادامه دادبرای رسیدن به این هدف بیانیه مشترک تهیه شود ودر آن تغییر در بافت کمیته تدوین از خواسته هاباشددبیر اجرایی شورای مرکزی به ضرورت تعیین نماینده برای هر سه رشته اشاره کرد و گفت بایستی نمایندگان منتخب سه رشته ماهانه تشکیل جلسه دهندودر نشست فصلی همه اعضا این سه رشته حضور یابند.