جلسه مشترک گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی با دکتر ترکان برگزارشد



به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی ، در این جلسه که با حضور اعضای کمیته تلفیق مبحث شهرسازی در دفتر دکتر ترکان برگزار گردید در ابتدا گزارشی توسط دکتر یزدانی از روند تدوین مبحث و سرفصل های نهایی شده ارایه گردید. وی اظهار داشت که در جلسه آتی پیش نویس نهایی تقدیم می گردد.
دکتر یزدانی در ادامه به این مطلب اشاره نمود که در مبحث دوم مقررات ملی هم به این موضوع تاکید شده که مهندسان شهرساز ارتباط ساختمان را با بناهای همجوارشان را نیز ببینند و یکی از صلاحیت هایی که تعریف شده این است اما جزئیات آن هنوز اجرایی نشده و ما به دنبال اجرایی نمودن آن و مطرح کردن جایگاه شهرسازی در مبحث ساختمان سازی به عنوان یکی از 7 رشته اصلی ساختمان هستیم. 
وی ادامه داد که در این رابطه مکاتباتی با دکتر شکرچی زاده در رابطه با داشتن مبحث مستقل انطباق شهری ساختمان انجام گرفته است و مباحثی که در هیئت عمومی کیش مطرح شده به این موضوعات پرداخته شده است. و در پاسخ به نامه اینگونه آمده است که انطباق شهری ساختمان به عنوان یکی از فصول مبحث چهارم مد نظر قرار گیرد در حالی که در مباحث 22 گانه مقررات ملی در ارتباط با بحث های بتن و فولاد مبحث مستقل داریم و حال آنکه در ارتباط با اصول شهرسازی مبحث مجزایی وجود نداشته و قرار دادن ضوابط شهری ساختمان به عنوان فصلی از فصول مبحث چهارم ممکن حق مطلب را به خوبی ادا ننماید.
همچنین ایشان در ادامه به جلسه روز گذشته با دکتر بنیادی اشاره داشت که نظر ایشان نیز در این رابطه به وجود یک مبحث مستقل بوده است.
در ادامه دکتر یزدانی به جلسه مشترک گروه های تخصصی شهرسازی – ترافیک و نقشه برداری که در روز گذشته در محل شورای مرکزی تشکیل یافته بود اشاره ای داشت و بحث بر سر این موضوع که این سه رشته مباحث مجزایی نداشته و در حال تدوین بیانیه ای مشترک در رابطه با مطالبات این سه رشته می باشند.
دکتر ترکان بعد از شنیدن گزارش خلاصه ای از اقدامات و کارهای صورت گرفته به  نظر دکتر آخوندی و نگرانی های ایشان و اینکه برای شهرسازی مقرراتی نداریم  اشاره نمود و اینکه همه چی می تواند مجاز باشد و بستگی به سلیقه طراحان دارد. در حالی که سایر کتاب های مقررات ملی هریک چارچوبی وجود دارد و در اینجا باید مشخص شود که شهرسازی از چه چارچوب و الگویی باید تبعیت کند و آنوقت مقررات ملی شهرسازی داریم به نام CityCode و بر اساس  آن مقررات ملی شهرسازی باید به موضوعاتی مانند معنای اقتصادی استقرار شهر بپردازیم همانگونه که شهرها مراکزی برای عرضه محصولات بوده اند و حال آنکه جوامع صنعتی شده اند الگوی اقتصاد آن ها بر چه پایه ای است. و این باید یکی از موضوعات بحث ما در اینجا باشد که اقتصاد شهری را تعریف کنیم و بر اساس این اقتصاد شهر، ظرفیت های شهر را تعیین کنیم. شهرها در ایران و مناطق مختلف دنیا هویت هایی دارند به طور مثال شهرهای مناطق شمال و مرکزی ایران از نظر نحوه شکل گیری شهر با هم تفاوت هایی دارند و اینکه در این مبحث نیز این موارد بر محور ساختمان دیده شده است.
دکتر ترکان در ادامه اظهار داشتند که ماده 32 قانون اشاره دارد به اینکه مقررات ملی ساختمان تدوین شود و منظور از مقررات ساختمان، صنعت ساختمان است هماهنگونه که مبحث صنعتی سازی نیز در مباحث 22 گانه مشاهده می شود بنابراین ساختمان سازی به معنای خانه های مسکونی نیست.
دکتر امکچی: اشاره به این داشت که نکته ای  که مباحث نظام مهندسی را با وزارت راه و شهرسازی منفصل می کند این است که آن ها تاکید دارند به این موضوع که نظام مهندسی باید قانون و مقررات مربوط به ساختمان را بنویسد و حوزه شهرسازی مربوط به وزارت راه می باشد و در استناد به بندهای قانونی به یک نکته اشاره دارند که نظام مهندسی ساختمان مهندسین را انتظام می بخشد که بعد از صدور دستور نقشه کار مهندس از آنجا آغاز می شود و متناسبا هریک از این 7 رشته بنا بر تخصص ان ها وارد می شوند و اقدامات طرح و سازه و .. را ارائه می دهند و اعتقاد بر این است که آنچه که در خصوص شهر هست پیش از صدور دستور نقشه است. بدین صورت که چارچوب های کلی داده می شود و طرح های تفصیلی نیز در شهرداری ها موجود می باشد و بنابراین تکلیف شهر توسط نظام مهندسی تعیین نمی شود و تکلیف ساختمان توسط نظام مهندسی مشخص می شود و از اینجا مشخص می شود که نظام مهندسی 7 رشته است و 4 رشته آن به نقطه و تک بنا می پردازد و 3 رشته دیگر به پهنه. اینجا یا باید قانون نظام مهندسی تغییر یابد که تمکین به این شود که یک تداخلی به طور منطقی بین این رشته ها صورت گیرد یا اینکه از راه هایی که تدریجا به ملزم به انطباق شهری با ساختمان صورت گیرد و تاکید اینها بر این است که کار نظام مهندسی بعد از صدور دستور آغاز می شود. همین مسئله است و استناد به این موضوع دارند که  ساختمان بعد از صدور دستور نقشه به مهندسان وطایف را می دهند. و اعتقاد به اینکه آنچه در خصوص شهر است پیش از دستور صدور نقشه است و تکلیف ساختمان توسط نطام معندسی اعلام می شود. و ما معتقد به این هستیم نظام مهندسی ۷ رشته است آن ها به نقطه و این ۳ رشته به پهنه کار دارند و اگر قرار است در قال مقررات نظام بندیسم ملزم به القای قانون شهرسازی هستیم. 
دکتر ترکان در ادامه به اینکه آیا می توان سیستم شهرسازی را از حوزه مهندسان خارج نمود اشاره نمود و اینکه  اقتصاد و جامعه شناسی پدیده ای هستند که وقتی به هندسه تبدیل شدند شهرسازی تعریف می شود. و نیز به دانش های میان رشته ای و ضرورت تشکیل این رشته ها اشاره نمودند.
اعضای گروه تلفیق مبحث 25 به این نکته خاطر نشان داشتند که پرداختن به نقش ساختمان در شهر تنها یکی از عنوان های خدمات شهرسازی است که در این مبحث به آن پرداخته شده است.
دکتر ترکان نیز به این نکته اشاره داشت که صحبت های وزیر نیز در رابطه با موضوعات ساختمانی نبوده و در حیطه مسائل شهری است از جمله شهرسازی،حقوق شهروندی و گلایه از قابل معامله شدن حقوق شهروندان در طراحی شهری و با داد و ستد این حقوق ضایع می شود. 
مهندس عزتی معاون شهرسازی شهرداری تبریز و رئیس گروه تخصصی شهرسازی آذربایجان شرقی در این جلسه اینگونه اشاره نمودند که با ادامه این دستورالعمل مبحث شهرسازی در حد یک فصل خلاصه خواهد شد و طبق پیشنهاد ایشان بهتر است این دستورالعمل به صورت کلی تدوین گردد.
در ادامه دکتر ترکان به شرح وضعیت Building Code و وضعیت حمل و نقل که بخشی از آن است بتواند در City Code پایه های مستقلی از آن را بنا کند. 
نظر دکتر ترکان به انتخاب و استفاده از مجموعه مقررات شهرسازی سایر کشورها و دستیابی به دانش آن ها به عنوان رفرنس انتخاب و ترجمه شود.برای کمک به اینکه شهرها برای اینکه طراحی شوند باید از چه قواعدی پیروی کنند. آنچنانکه ما در شهرسازی نیازمند چنین مبانی هستیم که بتوانیم راجع به همه ابعاد شهرسازی از بعدهای متفاوت مهندسی تا سایر ابعاد از جمله اجتماعی و اقتصادی و ارتباطات افراد با هم و فضای فیزیکی بپردازیم و بعد مهندسی در مرحله آخر قرار دارد. و آن رفرنس های بین المللی به ما در نشان دادن حرف اصلیمان کمک خواهد کرد.
در انتهای جلسه نیز مهندس عزتی به اهداف تشکیل نظام مهندسی و اشاره به بند 1 قانون در رابطه با احیا فرهنگ و هویت و ارزش های ایرانی اسلامی پرداخته و این در شهر نمود خواهد داشت.
مهندس وظیفه شناس: شهرسازان نیاز به حمایت ویژه دارند و باید از بالا دستوری بیاید. بحث از طریق رییس جمهور
دکتر ترکان: موضوع به عنوان یک مبحث درآورده شود و هدف این باشد که به دنبال مجموعه ای از مقرراتی خواهیم بود که به طراحان شهری اصولی کلی را بدهد. به طوری که این اصول برای هر طراحی یک مبانی است.
در انتهای این جلسه دکتر ترکان به فتوت نامه و اخلاق حرفه ای در حرفه های متفاوت در کسب و کارهای ایرانی اشاره نمود و اینکه در سابقه و فرهنگ خودمان خیلی موارد قوی اینچنینی داریم.
در ادامه بحث به ضرورت جایگاه مبحث انطباق شهری ساختمان ها در مقررات ملی مجددا اشاره گردید.