در نوبت صبح جلسه سیصد‌و‌بیست‌وهشتم شورای مرکزی:

تأکید بر اخلاق‌مداری در انتخابات هیأت مدیره استان‌ها

جلسه سیصد و بیست و هشتم دوره نهم شورای مرکزی با حضور اعضا، در محل سالن جلسات شورا، سه‌شنبه هشتم خرداد ۱۴۰۳ در نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شد.

دکتر یزادنی پیش از دستور به مسئله نقش هوش مصنوعی و نقش آن در فناورهای نوین طراحی ساختمان اشاره و تأکید کرد: هوش مصنوعی با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات غیرقابل باوری که در دسترس قرار داده است باید مسئله روز مهندسان و سازمان نظام مهندسی ساختمان قرار گیرد. وی با اشاره به بند «ج» ماده ۱۱۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، خواستار تشکیل «کمیته‌ی هوش مصنوعی در صنعت ساختمان» در شورای مرکزی شد.
در ادامه مهندس هاشم‌زاده بر استفاده از ظرفیت‌های شورای مرکزی برای ارتقای جایگاه سازمان و جامعه مهندسی تاکید کرد و در پس از آن مهندس فرح‌شیرازی، رئیس کمیته اجرایی بیست و هفتمین اجلاس هیأت عمومی، گزارشی از روند کارها و همچنین به‌روزرسانی هزینه‌ها ارائه کرد.

در ادامه جلسه دکتر شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تسلیت شهادت رئیس جمهور فقید و همراهان، این حادثه و فقدان چنین شخصیت‌های را در کشور ضایعه‌بار توصیف کرد و افزود: با وصف فاجعه‌ای که برای کشور رخ داد، ولی همچنان مقتدر و با ثبات در سایه ولایت تمام فعالیت‌های کشور بدون خلل در حال انجام است و همان‌گونه که شاهدیم ۲ رکن اصلی نظام یعنی مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بدون هیچ مانع و تعللی با تمام قوا دوره جدید خود را آغاز کردند.
وی در بخش دیگر، با اشاره به بازبینی قانون نظام مهندسی، تغییر تمام مفاد این قانون را غیرلازم و حتی غیرممکن خواند و اظهار امیدواری کرد که برخی از مواد این قانون که در گذر زمان نیاز به‌روزرسانی برای آن‌ها بیشتر احساس می‌شود، به‌زودی اصلاح و برای تعیین تکلیف به مجلس ارائه شود.

رییس شورای مرکزی با توجه به در پیش بودن انتخابات هیأت مدیره استان‌ها، اساس و اصل را بر رعایت اخلاق و پایبندی به قانون دانست و پس از آن رعایت سلامت و آرامش انتخابات را مهم‌ترین عوامل حفظ وجهه نظام مهندسی به شمار آورد.
وی در پایان با تایید پیشنهاد تشکیل کمیته هوش مصنوعی، مشارکت و بهره‌گیری از متخصصات و صاحب‌نظران این حوزه در خارج از سازمان نظام مهندسی را لازم و ضروری ذکر کرد.

پس از سخنان رییس شورای مرکزی، دستور اول به شیوه‌نامه تبلیغات انتخابات هیأت مدیره استان‌ها اختصاص داشت که به شکل و شیوه تبلیغات، ساختار اجرایی انتخابات و همچنین الحاق نظام‌نامه حرفه‌ای به این شیوه‌نامه پیشنهاد شد. در ادامه بررسی این موضوع شرایط شرکت اعضا و نامزدهای هیأت مدیره تشریح و مقرر شد پس از اصلاح، بازبینی و تغییرات پیشنهادی این جلسه؛ توسط رییس شورای مرکزی به استان‌ها ابلاغ شود و اصلاحات این شیوه‌نامه نیز به کارگروه نظام انتخابات تفویض شد.

در بخش دیگر جلسه منشور اخلاقی انتخابات هیأت مدیره سازمان استان به‌عنوان دستور دوم به‌طور کامل برای اعضا قرائت شد و پس از بحث و گفت‌وگو مقرر شد چند اصلاحیه پیشنهادی در آن اعمال شود و به وزارت راه و شهرسازی برای ابلاغ، ارسال شود.

دستور چهارم نیز به ارائه گزارش پیشرفت فرایندهای سامانه یکپارچه اختصاص داشت و مجری این طرح به سوالات و مشکلات مطرح شده پاسخ داد. دکتر شکیب رییس شورای مرکزی ضمن تشکر از تمامی رؤسای استان‌ها برای همکاری در این رابطه افزود:راه‌اندازی سامانه یکپارچه و هوشمند سازمان نظام مهندسی ساختمان، یکی از دستاوردهای مهم و بنیادی شورای دوره نهم است و این موضوع برای سیستم ارجاع و دیجیتالی شدن خدمات مهندسی بسیار ضروری و لازم بود.
در این رابطه اعضای شورا بر اطلاع‌رسانی و آموزش کارکردها و مزیت‌های این سامانه برای کاربران و بهره‌برداران تاکید کردند.

در ادامه جلسه موضوع امضای تفاهم‌نامه‌هایی که برای سازمان و اعضای آن بار مالی ندارند، به رییس شورا مرکزی تفویض شد و پس از آن موضوع طرح ساختمان جدید شورا مطرح و مقرر شد به‌دلیل این‌که ساختمان نظام مهندسی کشور به‌عنوان یک معیار و الگو می‌تواند برای صنعت ساختمان‌سازی و همچنین طراحان جذاب است، این موضوع به مسابقه گذاشته شود و پس از تعیین طرح و تصویب آن برای دعوت از استان‌ها برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در ساخت دعوت شود.

گفتنی ست جلسه با ذکر فاتحه و صلوات برای ضایعه و فقدان رئیس جمهور شهید و همراهان آغاز شد.

×